واحد مشاوره - فرقانی



ادامه مطلب...


نوشته شدهچهار شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی
  


ای معلم تو را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ،

ای فراتر از کلام، تورا سپاس. ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ام باریدی

سپاست می گویم، تو را به اندازه تمام مهربانی هایت سپاس می گویم . ای نجات بخش

آدمیان از ظلمت جهل و نادانی،ای لبخندت امید زندگی و غضبت مانع گمراهی تو را سپاس

می گویم . این تویی که با دستان پر عطوفتت گلهای علم و ایمان را در گلستان وجود می

پرورانی و شهد شیرین دانش را به کام تشنگان می ریزی. پس تو را ای معلم به وسعت

نامت سپاس می گویم . همان نامی که چهار حرف بیشتر ندارد ، اما کشیدن هر حرف و

صدایش زمانی به وسعت تاریخ نیاز دارد.

 




نوشته شدهپنج شنبه 17 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

پیامهای بهداشت محیط



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

پیامهای بهداشت روان



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

آیا می دانستید ؟؟

دوستان عزیز تصمیم گرفتم بخش "آیا می دانستید" با موضوعات بهداشت-سلامتی و شگفتی های بدن انسان را به این وبلاگ اضافه کنم. امروز بخش اول را در استقبال از هفته سلامت در این جا قرار می دهم. اگر شما هم جملات جالبی دارید دریغ نفرمایید. منتظر جملات جالب شما هستم.



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

یه گزارش ایمنا هرساله در ایران یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است و در طول این هفته نکات مرتبط با سلامت به مردم گوشزد می‌شود. امسال نیز هفته سلامت در تاریخ مربوطه با شعار "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" برگزار می‌شود. به همین مناسبت وزارت بهداشت پوستری را با عنوان "3 پنج تا" منتشر کرده است.
برای دریافت پوستر در اندازه اصلی روی عکس زیر کلیک کنید.




نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

نشانه های اضطراب



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

رژیم غذایی کودکان بیش فعال

 



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

15 روش برای رفتار با کودک بیش فعال



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی

اختلال بیش فعالی و درمان آن

 

اختلال بیش فعالی در کودکان چیست ؟


 

 



ادامه مطلب...


نوشته شدهدو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط فرقانی




نوشته شدهیک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی




نوشته شدهیک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

هرم غذایی سالم



ادامه مطلب...


نوشته شدهیک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی


هفت گام اساسي در برقراري ارتباط موثر



ادامه مطلب...


نوشته شدهیک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

صبحانه دانش آموزان را جدی بگیرید

از دیرباز همه والدین فرزندان خود را به داشتن یک صبحانه سالم ترغیب می کردند. ولی واقعیت آن است که خیلی از کودکان و نیز پدر و مادرها به اهمیت صبحانه در تأمین سلامتی کودکان خود بی توجهند، بنابر تحقیقات انجام گرفته، تا ۴۰درصد کودکان وعده صبحانه را مصرف نمی کنند.

صبحانه دانش آموزان را جدی بگیرید

 دانش آموزانی که قبل از شروع مدرسه صبحانه می خورند، در درس ریاضی و روخوانی نمره بالاتری کسب کرده، تمرکز بیشتری داشته و در ضمن کمتر به پزشک مدرسه مراجعه کرده اند و رفتار و خلق و خوی آنها بهتر از همکلاسی های آنان است که صبحانه صرف نکرده اند.

کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تأمین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین تری داشته، کمتر از مدرسه غیبت دارند. احتمال این که کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب۱۲ و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند.

مصرف نکردن صبحانه دلیل چاقی و لاغری کودکان: در کودکانی که کاهش وزن دارند با عدم مصرف صبحانه، نمی توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده های دیگر جبران کنند و بعکس در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود.

 بررسی ها نشان داد که با مصرف صبحانه، تمرکز فکری و قدرت مغزی هنگام صبح بهبود می یابد و اگر کودکان صبحانه را حذف کنند سطوح قند خونشان تا زمان ناهار افت پیدا خواهد کرد. این مشکل بویژه در عصر بیشتر خواهد بود و در نهایت باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

اهمیت دادن به صبحانه به معنای داشتن یک صبحانه مفصل با انواع مواد غذایی پرچرب بدان صورت که در بعضی از افراد چاق مفرط دیده می شود نمی باشد، بلکه انتظار آن است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه را هنگام صبحانه داشته باشید.

داشتن صبحانه به عنوان یک وعده غذایی اصلی از زمان کودکی باید مورد توجه قرارگیرد. گرچه مادران علت اصلی نخوردن صبحانه کودکان خود را بی میلی کودکان یا دیر شدن مدرسه آنان می دانند، در مورد عدم مصرف صبحانه کودکان مهم ترین دلیل اهمیت ندادن به صبحانه توسط والدین است. از طرف دیگر بسیاری از والدین که خود نیز شاغل هستند وقت کافی برای تهیه صبحانه ندارند. اتفاقا تهیه صبحانه از آنجا که تنوع سایر وعده های غذایی را ندارد ساده تر از تهیه سایر وعده های غذایی است اگر بدان توجه شود.

 بهترین صبحانه برای دانش آموزان

تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودک به مصرف صبحانه می شود و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می دهد. نان به عنوان منبع تامین انرژی؛ عدسی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است که در وعده صبحانه دانش آموزان، باید گنجانیده شود.

 یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن تأمین می گردد، که منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات وجود دارد. پنیر، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. با این که تخم مرغ حاوی کلسترول است اما مواد مغذی فراوانی در آن مانند ویتامین ب، فسفر، گوگرد و … نیز وجود دارد.

مصرف کره نیز به شرط رعایت تعادل و نداشتن اضافه وزن مانعی ندارد. کره همراه مربا، عسل و خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می نماید؛ کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. کره بادام زمینی نیز از نظر میزان پروتئین و کالری غنی است. استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار این موارد می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند. در نتیجه یک صبحانه کامل می‌تواند شامل نان یا غلات آماده صبحانه، یک لیوان شیر، تکه کوچکی پنیر یا کمی کره و یک قاشق کوچک مربا یا عسل و یک فنجان چای باشد.

  والدین باید این نکات را رعایت کنند

 صبحانه را برای کودک جذاب نمایید؛ سعی کنید او را زودتر از خواب بیدار سازید تا زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. کودکان از اینکه لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال می شوند. آن ها از این که نان تزیین شده ای را با مقداری پنیر می خورند لذت می برند.

 به کودک اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند؛ اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر می شود. در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هرچند وقت یکبار خوردنی های جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.

 هنگام صرف صبحانه با کودک همراه باشید؛ حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر در آن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید لااقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او سر سفره بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. تجربه ثابت کرده جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می‌تواند فاکتور مهمی برای برگشتن علاقه و انگیزه کودک به خوردن صبحانه شود. در نتیجه محیط اجتماعی تأثیر بسزایی در میزان اشتهای کودکان دارد.




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

پایه ششم :                           پایه پنجم :

بهاره صداقت                                     یکتا کاهانی

عادله غفوریان                                  ستایش صحرایی

ملیکا صادقی                                    نفیسه نبوی

یکتا عدالتی                                      پرستو سردار

نگین مشکی

نگار زرنگ

ستاره تقدیمی




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

چند نکته‌ی مهم برای افزایش کیفیت مطالعه

بیش‌ترین توصیه‌ای که به دانش‌آموزان می‌شود، افزایش ساعات مطالعه و رساندن آن به حد مطلوب است. البته در کنار این مسئله باید مفید بودن این ساعات را هم در نظر گرفت. در این راستا به موارد زیر توجه کنید:

1. مطالعه را هر روز از یک ساعت مشخص آغاز کنید.

2. بعد از رسیدن از مدرسه  2- 1.5 ساعت استراحت کافی به نظر می‌رسد.

3. مطالعه را از درس همان روز آغاز کنید.

4. ابتدا از درسی که به آن علاقه دارید آغاز کنید.

5. هنگام مطالعه‌ی یک درس مکان خود را تغییر ندهید یا ترک نکنید.

6. بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

7. ساعات صرف ناهار و شام و تماشای تلویزیون را با مدت‌زمان برای خود مشخص کنید.

8. مطالعه تا نیمه‌های شب نمی‌تواند مفید باشد؛ برنامه و ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

10. در برنامه‌ی روزانه تعادل‌ها را حتماً مد نظر داشته باشید تا مطالعه برای‌تان جذاب باشد.

( ورزش، بازی، دیدن برنامه مورد علاقه تلویزیون، حضور در جمع افراد خانواده و ....) به شرط داشتن جدول برنامه ریزی، به شما در داشتن انگیزه مطالعه و یادگیری، کمک خواهد کرد.




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

تعادل مطالعه و تست‌زنی در درس‌های مختلف

 

مناسب ترین روش برای یادگیری پایدار مطالب درسی، ایجاد تعادل بین مطالعه‌ی کتاب و تست‌زنی است.

در درس‌های متنی نظیر ادبیات،علوم ، هدیه هاو ...هدف کلی شما باید روی مطالعه‌ی کتاب  باشد اما نباید از تست‌زنی غافل شوید.

در درس‌هایی نظیر ریاضی ، این رابطه‌ معکوس شده و شما باید مطلب یا مفهوم کلی را از کتاب  درک کرده و سپس با آزمون تشریحی، یادگیری را کامل کنید و با تست زنی متعادل، به تسلط برسید.




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

روانشناسی رشد  نوجوان

از نظر روانشناسان، دوره نوجوانی از سن ۱۸-۱۲ سالگی می باشد. البته در اذهان عمومی سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی دوره راهنمایی تحصیل مطرح است. البته عواملی از قبیل وراثت، خانواده، وضعیت جسمانی، آب و هوا، تغذیه، فرهنگ ها، حتی بهره هوشی در زودرسی بلوغ موثر هستند. مهم ترین وظیفه مربیان در تعلیم و تربیت، شناخت خصایص و ویژگی های نوجوانان در دوران مذکور می باشد.

 



ادامه مطلب...


نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

دختر گلم ,   برنامه ریزی چیست و چرا باید برنامه داشته باشیم ؟

حتما تا به حال دانش آموزانی را دیده ای که به یک اندازه درس می خوانند اما نمره های مختلفی کسب می کنند و آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بعضی دانش آموزان با همه تلاشی که می کنند آنقدر که باید و شاید موفق نیستند ؟حتی دانش آموزانی هستند که خودشان را از تماشای تلویزیون و یا یازی کردن محروم می کنند اما باز هم آنطور که باید نتیجه نمی گیرند در حالی که عده دیگر علاوه بر درس خواندن به تماشای تلویزیون ,تفریح و بازی می پردازند و با این وجود نمره های بسیار خوبی کسب می کنند .




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

با خواسته های غیر منطقی فرزند مان چگونه برخورد کنیم ؟

حدود 80 درصد خواسته های کودک شما منطقی است ، به خواسته های منطقی او از همان ایتدا با روی گشاده پاسخ مثبت دهید . اما به این نکات باید توجه نمود : برای نه گفتنمان حتما استدلال بیاورید ، در صورت عدم تاثیر بی توجهی کنید و یا حواسش را پرت کنید ، در مواردی که امکان داشته باشد از نه مشروط استفاده کنید از اصل خاموشی در مواردی می توان استفاده نمود به گریه هایش توجه نکنید اما بعد از آرام شدن جمله ( دیدی با گریه نمی تونی به خواستت برسی و ... ) استفاده نکنید .




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

با لجبازی فرزندمان چگونه برخورد کنیم و برای کاستن از آن چه راهکارهایی انجام دهیم ؟


اول باید دنبال علت آن بود که لجبازی به این دلایل انجام می شود :

1- تثبیت استقلال

2- جلب توجه

3- اثبات محبوب بودن نزد والدین ، برای اصلاح این رفتار به توصیه های زیر دقت کنید :

الف - از زور و اهرم فشار استفاده نکنید زیرا لجبازی او تشدید خواهد شد.

 

ب- از اعطای نقش لجباز به او کاملا بپرهیزید زیرا اثر تلقینی دارد .

ج - آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید که باز خورد عکس خواهد داشت .




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

رزندمان را چگونه تشویق نماییم ؟

کودکان دست کم روزی 3 بار و نوجوانان روزی یک بار به تشویق نیاز دارند ، تشویق انواعی دارد که بهتر است از همه آنها استفاده کنید :

1- گفتاری

2- رفتاری

3- مادی

اگر بخواهید تشویق شما اثر بخش باشد باید این نکات را مورد توجه قرار دهید :

با سن فرزند تناسب داشته باشد ، به میزان رفتار و پیشرفت فرزند باشد ، واقعی باشد  ، مستقیم باشد ، در حضور دیگران باشد و ...




نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

فرزندمان را چگونه نصیحت کنیم تا اثر گذار باشد ؟
اگر می خواهید پند های شما بر فرزندتان تاثیر داشته باشد ، شرایط ذیل را رعایت کنید :
1- به مقدار ضرورت بسنده کنید .
2- برای تاثیر نصیحت باید بین خود و فرزندانتان رابطه ای قلبی و عاطفی برقرار سازید .
3- هنگام پند دادن خشرو باشد .
4- خودتان به موعظه هایتان عمل کنید .
5- از لحنی نرم استفاده کنید و به آرامی تذکر دهید .
6- نصیحت های شما باید پنهانی باشدو اصلا در جمع نباشد .
7- در پند و اندرز ها ، به منفعت و مصلحت فرزند توجه کنید و مصالح خود را در نظر نگیرید .



نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

با خواسته های غیر منطقی فرزند مان چگونه برخورد کنیم ؟

حدود 80 درصد خواسته های کودک شما منطقی است ، به خواسته های منطقی او از همان ایتدا با روی گشاده پاسخ مثبت دهید . اما به این نکات باید توجه نمود : برای نه گفتنمان حتما استدلال بیاورید ، در صورت عدم تاثیر بی توجهی کنید و یا حواسش را پرت کنید ، در مواردی که امکان داشته باشد از نه مشروط استفاده کنید از اصل خاموشی در مواردی می توان استفاده نمود به گریه هایش توجه نکنید اما بعد از آرام شدن جمله ( دیدی با گریه نمی تونی به خواستت برسی و ... ) استفاده نکنید .




نوشته شدهپنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

دختر گلم ,   برنامه ریزی چیست و چرا باید برنامه داشته باشیم ؟

حتما تا به حال دانش آموزانی را دیده ای که به یک اندازه درس می خوانند اما نمره های مختلفی کسب می کنند و آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بعضی دانش آموزان با همه تلاشی که می کنند آنقدر که باید و شاید موفق نیستند ؟حتی دانش آموزانی هستند که خودشان را از تماشای تلویزیون و یا یازی کردن محروم می کنند اما باز هم آنطور که باید نتیجه نمی گیرند در حالی که عده دیگر علاوه بر درس خواندن به تماشای تلویزیون ,تفریح و بازی می پردازند و با این وجود نمره های بسیار خوبی کسب می کنند .




نوشته شدهپنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی

پیام ها ی بهداشتی



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 27 دی 1393برچسب:, توسط فرقانی

آزمونی برای تشخیص کودکان بیش فعال

 

هنگام جواب دادن به سوال‌های زیر، این نکته‌ها را در نظر داشته باشید:

 

• سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.

• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.

گزاره‌های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه‌های روبه‌رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه‌ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.

 

قسمت اول:

1) فرزندتان به جزییات توجه نمی‌کند یا در انجام تکالیف مدرسه‌اش اشتباه‌های ناشی از بی‌دقتی دارد؟

2) به سختی می‌تواند توجهش را حین انجام یک کار و تا پایان آن حفظ کند؟

3) وقتی مستقیما با او صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد گوش نمی‌دهد؟

4) باوجود داشتن میل باطنی به انجام کارها و فهمیدن دستوراتی که به او داده می‌شود، به دستورات درست عمل نمی‌كند و نمی‌تواند کاری را به پایان برساند؟

5) به دشواری می‌تواند به وظایف و فعالیت‌هایش نظم دهد؟

6) کارهایی که به تلاش مداوم ذهنی نیاز دارند، دوست ندارد و از انجام آنها طفره می‌رود؟

7) وسایل لازم برای انجام کارها یا تکالیفش را گم می‌کند؟ (مداد، کتاب، اسباب بازی و ...)

8) صداها یا محرک‌های دیگر به آسانی حواسش را پرت می‌کنند؟

9) در فعالیت‌های روزانه‌اش فراموشکار است؟

10) با دست‌هایش ور می‌رود یا پاهایش را تکان می‌دهد و وقتی نشسته، سر جایش وول می‌خورد و می‌لولد؟

11) مواقعی که لازم است سر جایش بنشیند، صندلی را ترک می‌کند؟

12) مواقعی که لازم است سر جایش بنشیند، بیش از حد به دور و اطراف می‌دود و از صندلی‌ها بالا می‌رود؟

13) انجام بازی‌های بی‌سر و صدا برایش دشوار است؟

14) تمام روز در حال حرکت است، انگار در بدنش موتور کار گذاشته‌اند؟

15) بیش از حد حرف می‌زند؟

16) وقتی از او سوال می‌پرسید، قبل از اینکه سوال تمام شود، با عجله جواب می‌دهد؟

17) رعایت نوبت برایش دشوار است؟

18) وسط حرف دیگران یا کار آنها می‌پرد؟

19) با بزرگسالان بحث می‌کند؟

20) از کوره در می‌رود؟

21) آگاهانه از خواسته‌ها و قوانین بزرگسالان سرپیچی می‌کند؟

22) عمدا دیگران را اذیت می‌کند؟

23) دیگران را مسوول خطاها یا بدرفتاری‌های خود می‌داند؟

24) حساس است و به سادگی از دیگران می‌رنجد؟

25) عصبانی یا بی‌میل است؟

26) كینه‌توز است و دوست دارد تلافی کند؟

27) قلدری می‌کند، دیگران را تهدید می‌کند یا می‌ترساند؟

28) کتک‌کاری به راه می‌اندازد؟

29) برای فرار از کارهایی که باید انجام دهد، یا خلاص شدن از دردسر، دروغ می‌گوید و دیگران را گول می‌زند؟

30) از مدرسه فرار می‌کند؟

31) دیگران را آزار فیزیکی می‌دهد؟

32) اشیا ارزشمند دزدیده است؟

33) عمدا وسایل دیگران را خراب می‌کند؟

34) اشیایی را به کار برده که می‌توانند صدمه جدی ایجاد کنند. (چاقو، چوب، آجر، اسلحه)

35) حیوانات را آزار می‌دهد؟

36) عمدا آتش روشن می‌كند که خرابی به بار بیاورد؟

37) بی‌اجازه وارد خانه یا محل کار یا ماشین کسی می‌شود؟

38) شب بدون اجازه از منزل بیرون می‌ماند؟

39) شبانه از منزل فرار کرده است؟

40) کسی را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است؟

41) مضطرب، هراسان یا نگران است؟

42) به خاطر احتمال خطا، از امتحان چیزهای جدید می‌ترسد؟

43) احساس بی‌ارزشی یا حقارت می‌کند؟

44) به دلیل بروز مشکلات، خودش را سرزنش و احساس تقصیر می‌كند؟

45) احساس تنهایی می‌کند و حس می‌کند کسی او را نمی‌خواهد و دوست ندارد. می‌گوید: «کسی من را دوست ندارد.»

46) ناراحت، غصه‌دار یا افسرده است؟

47) نگران رفتار و ظاهر خود است و همیشه خجالت می‌کشد؟

 

تفسیر آزمون

اگر شما هم فکر می‌کنید فرزندتان بیش‌فعال است، این آزمون به شما کمک می‌کند تا این حدستان را ارزیابی کنید، اما دقت داشته باشید که این آزمون به تنهایی نمی‌تواند و نباید ملاک تشخیص قرار گیرد. همچنین پاسخ مثبت به یک یا چند سوال نشانه وجود مشکل نیست. برای تفسیر نمره‌های آزمون به نکته‌های زیر توجه کنید:

• الف) اگر بین سوال‌های 1 تا 9 حداقل به 6 سوال پاسخ «اغلب» یا «تقریبا همیشه» داده‌اید و در بین سوال‌های 48 تا 55 حداقل یك پاسخ «مشکل اندکی دارد» یا «مشکل جدی دارد» دارید، احتمالا كودكتان با اختلال کم‌توجهی روبروست.

• ب) اگر در بین سوال‌های 10 تا 18 حداقل به 6 سوال پاسخ «اغلب» یا «تقریبا همیشه» داده‌اید و در بین سوال‌های 48 تا 55 حداقل یک پاسخ « مشکل اندکی دارد» یا «مشکل جدی دارد» داشته‌اید، احتمالا فرزندتان با اختلال بیش‌فعالی روبرواست.

• ج) اگر هر دو نتیجه «الف» و «ب» را از آزمون گرفته‌اید، احتمالا كودكتان با اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی (ADHD) روبراست.

 

قسمت دوم:

عملکرد کودک

48) عملکرد کلی فرزندتان در مدرسه چگونه است؟

49) خواندن فرزندتان چگونه است؟

50) نوشتن فرزندتان چگونه است؟

51) ریاضی فرزندتان چگونه است؟

52) ارتباط او با والدینش چطور است؟

53) ارتباط او با خواهر و برادرش چطور است؟

54) ارتباط او با همسالانش چطور است؟

55) مشارکت او در فعالیت‌های جمعی (مانند بازی‌های تیمی) چگونه است؟

چه می‌توان کرد؟

اگر نتایج الف، ب، یا ج گرفته‌اید، حتما فرزندتان را نزد یک روان‌پزشک یا روان‌شناس ببرید. تشخیص اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) به این سادگی‌ها نیست. حتی بعد از انجام این آزمون نیز نمی‌توان به تشخیص قطعی رسید، بنابراین بهتر است قبل از اینکه هرگونه برچسبی به فرزندتان بزنید، برای ملاقات با یک روان‌پزشک یا روان‌شناس برنامه‌ریزی کنید. بدون مشورت با روان‌پزشک در مورد وضعیت فرزندتان تصمیم نگیرید و به خصوص در حضور کودک در مورد بیش‌فعالی حرفی نزنید.

 

 

 

 


ادامه مطلب...


نوشته شدهپنج شنبه 25 دی 1393برچسب:, توسط فرقانی

فرزندمان را چگونه نصیحت کنیم تا اثر گذار باشد ؟
اگر می خواهید پند های شما بر فرزندتان تاثیر داشته باشد ، شرایط ذیل را رعایت کنید :
1- به مقدار ضرورت بسنده کنید .
2- برای تاثیر نصیحت باید بین خود و فرزندانتان رابطه ای قلبی و عاطفی برقرار سازید .
3- هنگام پند دادن خشرو باشد .
4- خودتان به موعظه هایتان عمل کنید .
5- از لحنی نرم استفاده کنید و به آرامی تذکر دهید .
6- نصیحت های شما باید پنهانی باشدو اصلا در جمع نباشد .
7- در پند و اندرز ها ، به منفعت و مصلحت فرزند توجه کنید و مصالح خود را در نظر نگیرید .


ادامه مطلب...


نوشته شدهچهار شنبه 17 دی 1393برچسب:, توسط فرقانی
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.